Υπάρχει πιο ξέγνοιαστος, ανάλαφρος, οικολογικός, αγχολυτικός και ρομαντικός τρόπος μετακίνησης? Γνωρίστε καλύτερα το μέσο που λατρέψαμε, τουλάχιστον στην παιδική μας ηλικία...


 
 
Το ποδήλατο
 
Το ποδήλατο (bike, cycle, bicycle) είναι ένα όχημα που η κίνησή του βασίζεται στην ανθρώπινη προσπάθεια, μέσω ενός μηχανικού συστήματος που στηρίζεται πάνω σε ένα πλαίσιο (σκελετός) και δύο τροχούς που είναι τοποθετημένοι ο ένας πίσω από τον άλλο.
Στις μέρες μας έχει πολλές ιδιότητες στην καθημερινή δραστηριότητα του ανθρώπου. Τα παιδιά το χρησιμοποιούν ως παιχνίδι, ενώ στις μεγαλύτερες ηλικίες χρησιμοποιείται από άνδρες και γυναίκες ως μέσο μεταφοράς, ψυχαγωγίας, βελτίωσης της φυσικής κατάστασης, για εργασία σε διάφορους τομείς (αστυνομία, ταχυδρομεία, ακόμα και στο στρατό) και βέβαια ως άθλημα.
Όποιο και αν είναι το επίπεδο της φυσικής σου κατάστασης, το σωματικό σου ύψος και βάρος, το φύλο, η χρήση και ο χρόνος που έχεις σκοπό να αφιερώσεις, ή τα χρήματα που σκοπεύεις να δαπανήσεις, παρακάτω θα βρεις χρήσιμες πληροφορίες που θα σε βοηθήσουν να επιλέξεις το σωστό ποδήλατο για κάθε περίπτωση, ακόμα και αν ο σκοπός δεν είναι αθλητικός.
 
 
Ποδήλατο δρόμου
 
dromou.pngΤο ποδήλατο δρόμου είναι ένα ποδήλατο που ως επί το πλείστον έχει σχεδιαστεί για να κινείται σε δρόμους με άσφαλτο, βατό λιθόστρωτο ή πλακόστρωτο δρόμο. Με την χρήση που έχει επικρατήσει πάντως έχει καθιερωθεί και σαν αγωνιστικό ποδήλατο. Σε γενικές γραμμές έχει μεγάλους τροχούς 28 ιντσών, λεπτά και λεία ελαστικά, γυριστό τιμόνι και τα περισσότερα διαθέτουν πολλές ταχύτητες.
Το αγωνιστικό ποδήλατο έχει σχεδιαστεί με στόχο την καλύτερη αεροδυναμική του ποδηλάτη και το μικρό βάρος, βασιζόμενοι πάντοτε στους κανονισμούς της διεθνούς (UCI) και Ελληνικής Ομοσπονδίας Ποδηλασίας (ΕΟΠ). Συνήθως το τιμόνι τοποθετείται πιο χαμηλά από το ύψος της σέλλας και οι δύο τροχοί βρίσκονται σε μικρή απόσταση μεταξύ τους, έτσι ώστε το ποδήλατο να είναι πιο ευέλικτο. Το βάρος του όμως δεν πρέπει να είναι κάτω από 6,8 κιλά.
Για την κατασκευή ενός τέτοιου ποδηλάτου χρησιμοποιούνται κράματα σιδήρου, αλουμίνιο, ίνες άνθρακα (carbon) και τιτάνιο, υλικά που προδίδουν αντοχή, ακαμψία και μικρό βάρος.
Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά δίνουν το τον τίτλο του πιο γρήγορου ποδηλάτου σε τεραίν με καλή ποιότητα οδοστρώματος.
 
 
Ποδήλατο πίστας
 
pistas.pngΤο ποδήλατο πίστας είναι εντελώς διαφορετικό ποδήλατο από αυτό της ποδηλασίας δρόμου, βέβαια αυτό με την πρώτη ματιά αυτό δεν είναι εύκολα αντιληπτό. Είναι αυστηρά ποδήλατο αγώνων και έχει σχεδιαστεί για χρήση μόνο σε ποδηλατοδρόμια. Δεν διαθέτει ταχύτητες, ούτε φρένα και ο αθλητής χρησιμοποιεί μια ελεύθερη σχέση γραναζιών που έχει επιλέξει από πριν. Τα ελαστικά του είναι ακόμα πιο στενά, δέχονται εξαιρετικά μεγάλες πιέσεις και είναι πολύ ελαφριά, αφού ο κίνδυνος για να σκάσουν είναι σχεδόν ανύπαρκτος.
Ο σχεδιασμός του σκελετού είναι ακριβής και ακολουθεί τους κανονισμούς της διεθνούς (UCI) και Ελληνικής Ομοσπονδίας Ποδηλασίας (ΕΟΠ). Αυτό το ποδήλατο είναι εξαιρετικά άκαμπτο και επίσης το φινίρισμά του είναι αρκετά αεροδυναμικό. Σε σχέση με το ποδήλατο δρόμου δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο το βάρος, όσο η ακαμψία του.
Στην κατασκευή ενός τέτοιου ποδηλάτου χρησιμοποιούνται κατά προτεραιότητα οι ίνες άνθρακα (carbon) αφού είναι εξαιρετικά άκαμπτες και μπορούν να πάρουν το σχήμα που επιθυμεί ο κατασκευαστής, με στόχο την καλύτερη αεροδυναμική. Οι τροχοί ακολουθούν την ίδια λογική και γι αυτό το λόγο χρησιμοποιείται ως επί το πλείστον κλειστός τροχός πίσω και τροχός με λίγες ακτίνες μπροστά.
 
 
Ποδήλατο ορεινής ποδηλασίας (ΜΤΒ)
 
mtb.pngΤο ποδήλατο ορεινής ποδηλασίας ή ποδήλατο βουνού έχει σχεδιαστεί για να μην αντιμετωπίζει προβλήματα όταν κινείται σε λασπώδης ή άγριες επιφάνειες, σε αντίθεση με το ποδήλατο δρόμου, που δεν μπορεί να αντεπεξέλθει. Έχει φαρδιά ελαστικά με τακούνια και διαθέτει αναρτήσεις. Η ανάρτηση στον μπροστινό τροχό τα πρώτα χρόνια ήταν δεδομένη ενώ τα τελευταία η χρήση ρυθμιζόμενων αναρτήσεων και στους δύο τροχούς γίνεται ακόμα πιο απαραίτητη. Πλέον τα περισσότερα ποδήλατα ορεινής ποδηλασίας διαθέτουν δισκόφρενα, αυξάνοντας κατά πολύ την απόδοσή τους, κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.
Υπάρχουν 4 τύποι ποδηλάτων ορεινής ποδηλασίας ανάλογα με τον αγώνα και το έδαφός του:
·         Ποδήλατα χωρίς ανάρτηση (Fully rigid)
·         Ποδήλατα με ανάρτηση μπροστά (Hardtail)
·         Ποδήλατα με ανάρτηση μπροστά και ελαστικότητα στο πίσω μέρος (Soft Tail)
·         Ποδήλατα πλήρους ανάρτησης (Dual ή Full suspension)
Αυτά χρησιμοποιούνται σε αγώνες αντοχής, ελεύθερης βόλτας στο βουνό, κατάβασης και τετραπλού και το βάρος τους μπορεί να κυμαίνεται από 8 - 25 κιλά, ανάλογα με τη χρήση του.
 
 
ΒΜΧ
 
Είναι ποδήλατο με μικρές διαστάσεις για να έχει πολύ καλύτερο έλεγχο ο χειριστής του. Είναι ιδιαίτερα στιβαρό, με μεγάλη αντοχή και συνήθως έχουν χαμηλά τη σέλλα, ψηλά το τιμόνι και βάσεις για τα πόδια στους άξονες των πίσω και εμπρός τροχών, ανάλογα με την χρήση. Όταν ένα ποδήλατο προορίζεται για άλματα είναι πιο ελαφρύ, απ' ότι κάποιο άλλο που προορίζεται για χρήση στο δρόμο, ωστόσο το βάρος ξεκινά από 7 κιλά και μπορεί να φτάσει μέχρι τα 13.
Προτιμάται από ποδηλάτες μικρότερων ηλικιών αφού είναι ένα ποδήλατο που ελέγχεται πολύ πιο εύκολα σε σχέση με τα υπόλοιπα και αρκετά πιο ευέλικτο.
 
 
 
Ποδήλατο πόλης
 
Το ποδήλατο πόλης είναι ένα ειδικά κατασκευασμένο ποδήλατο για την μετακίνηση σε μεγάλα αστικά κέντρα με την καλύτερη δυνατή απόδοση. Είναι ποδήλατα που διαθέτουν μεγάλους τροχούς με φαρδιά, αλλά λεία ελαστικά που βοηθούν στην γρηγορότερη μετακίνηση του ποδηλάτη μέσα στην πόλη που διαθέτει καλό οδόστρωμα. Είναι πιο γρήγορο ποδήλατο από αυτό της ορεινής ποδηλασίας και συνήθως προσφέρει μεγαλύτερη άνεση αφού έχει φαρδιά σέλα, ταχύτητες, υποδοχή σχάρας και μερικά από αυτά λασπωτήρες και φώτα.
Απευθύνονται σε άτομα που θέλουν να μετακινηθούν στην πόλη με το ποδήλατο, και που έχουν αποδεχθεί τα προτερήματά του, όπως το άνετο παρκάρισμα, την βελτίωση της φυσικής κατάστασης, τις οικολογικές του ιδιαιτερότητες, την ευκολία μετακίνησης, κ.α..
 
 
Στατικό ποδήλατο
 
Είναι ποδήλατο που χρησιμοποιείται ως επί το πλείστον στο γυμναστήριο και έχει σκοπό την διατήρηση της καλή φυσικής κατάστασης όταν οι συνθήκες δεν επιτρέπουν την ποδηλασία σε εξωτερικό χώρο. Διαθέτει ελεγχόμενη ένταση και δυσκολία, ενώ χρησιμοποιείται επίσης για εργομετρικούς ελέγχους, προπόνηση εσωτερικής ποδηλασίας (indoor cycling) κ.α..
 
 
Ποδήλατο: Υπάρχει πιο ξέγνοιαστος, ανάλαφρος, οικολογικός, αγχολυτικός και ρομαντικός τρόπος μετακίνησης?
Πέραν από την ποιητική εκδοχή του ποδηλάτου, στους αγώνες τα ποδήλατα χρησιμοποιούν τις παρακάτω προδιαγραφές. Τις συγκεντρώσαμε και σας τις αναφέρουμε:  Δρόμου αντοχής: Τα ποδήλατα δρόμου κατασκευάζονται με βάση τέσσερις σημαντικούς παράγοντες: το βάρος, την σκληρότητα για την καλύτερη μεταφορά της δύναμης και της λειτουργικότητας και την αεροδυναμική. Το ποδήλατο δρόμου απαγορεύεται να είναι κάτω από 6,8 κιλά, παρά το ότι υπάρχουν υλικά που μπορούν να το φέρουν κοντά στα 4... Δρόμου ατομικής χρονομέτρησης
Πίστας: Τα ποδήλατα που χρησιμοποιούνται πρέπει να έχουν βάρος μέχρι ??? κιλά. Δεν έχουν φρένα και ταχύτητες όπως τα ποδήλατα δρόμου και ορεινής ποδηλασίας, αλλά σύστημα που επιτρέπει την κίνηση του πεταλιού και προς τα πίσω. Οι αθλητές πριν αγωνιστούν έχουν αποφασίσει με ποια σχέση γραναζιών θα αγωνιστούν τοποθετώντας διαφορετικό γρανάζι και δίσκο που κρίνεται από την δύναμή του, το στροφάρισμά του, την τεχνική του και το αγώνισμα.Οι σκελετοί των ποδηλάτων στην πλειοψηφία τους είναι από ανθρακονήματα και σε γενικές γραμμές δεν έχει μεγάλες διαφορές ένα ποδήλατο σπρίντ από ένα ποδήλατο που παίρνει μέρος σε αγωνίσματα αντοχής. Αυτά εκμεταλλεύονται τις ιδιότητές των ανθρακονημάτων και έχουν πολύ καλό αεροδυναμικό στιλ και τεράστια σκληρότητα. Για ρόδες χρησιμοποιούνται κυρίως κλειστές πίσω (χωρίς ακτίνες) και με λίγες ακτίνες μπροστά (π.χ. τριάκτινες, τετράκτινες η με 16 ακτίνες ή ακόμα λιγότερες. Μπορεί να αγωνιστεί κάποιος με κλειστή και μπροστά αλλά αυτό δεν βοηθάει τον αθλητή, ιδίως αν υπάρχει πλάγιος άνεμος. Ο λόγος ύπαρξης αυτών τον τροχών είναι η καλύτερη αεροδυναμική αντίσταση και συνήθως χρησιμοποιούνται διάφορα κράματα  αλουμινίου ή ανθρακόνήματα γι αυτές. Τα υπόλοιπα εξαρτήματα είναι συνήθως από αλουμίνιο, τιτάνιο, κράματα σιδήρου και ανθρακόνηματα. Η τιμή ενός τέτοιου ποδηλάτου ξεκινά από ??? € και μπορεί να φτάσει τα ??? €.
Ορεινής ποδηλασίας (Cross Country): Ορεινής ποδηλασίας (Downhill):

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ετικέτες

Διάφορα Ποδηλασία Santorini Τεχνολογία Ταξίδια AUSTRALIA Πάρος EUROPE Υγεία Ηλεκτρικό Ποδήλατο Ποδηλατικός Τουρισμός BIKE FESTIVAL Ελλάδα Κατασκευές ποδηλάτων Κοινόχρηστα ποδήλατα Οδήγηση Οικολογία Ποδηλατάδα Συμβουλές 1ο Athens Criterium 23 Γύρος Αθήνας Africa Bikehotels COCO MAT Dervla Murphy Electric Bike Elekronio European Commission Eurovelo From Japan to England GeoOrbital Greece Greece - Australia ITALIA KOSMOS News Penny Marathon Pinarello Bike Railbiking Ski Bike The Cyclist association of Santorini Thira Thirasia Training in Greece WWF Zagori Αγώνες Ανθρώπινες Ιστορίες Αστυνομικοί ποδηλάτες Ασφάλεια Ασφάλεια ποδηλάτη! Βολικάκης ΓΥΡΟΣ ΓΑΛΙΑΣ Γύρος Γαλλίας Διακοπές με ποδήλατο! Διατροφή ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ Ειδήσεις Ελληνικό ποδήλατο! Επίσκεψη ποδητατών στην Σαντορίνη Εφαρμογές Ινδία-Σουηδία!! Ιστορία Κάψε Θερμίδες! Κατασκευή ποδηλάτου Νέος Νόμος Νορβηγία! Ο ΓΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Ο Γύρος του κόσμου Οικογένεια ΠΑΡΑΞΕΝΑ Παρουσίαση Ποδήλατο Ποδηλατόδρομοι. Πολιτισμός Προστιμα! ΡΟΔΟΣ Ρεκόρ ποδηλάτου Σέλα! Σίκινος Σουμελά Σπαστό Ηλεκτρικό Ποδήλατο Στέλιος Βάσκος Σχεδιασμός ποδηλατόδρομου Σύρος ΤΡΕΝΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΒΟΛΤΑ Ταξίδι με ποδήλατο Το ποδήλατο του πρωθυπουργού Το ποδηλατο στο εξωτερικό Τουρισμός στην Ελλάδα Φλόγα Χρήστος Βολικάκης Ψυχολογία
Όποιος νομίζει ότι μπορεί να βοηθήσει την προσπάθεια, είτε με σχετικό υλικό, είτε με οτιδήποτε άλλο, μην διστάσει να επικοινωνήσει μαζί μαςcyclingsantorini@yahoo.gr